Mar 13, 2012

cubaan pertama

hari ini adalah terrrrrrajen nak cuba masak puding roti. sebab macam semua bahan dah ada kat dapur. kurma pun ada. macam best je nak buat puding roti kurma hihi. ok sebenarnya teringin nak makan.

senang je rupanya eh masak puding roti ni haha. nampak sangat tak rajen nak cuba kan. tapi yang pentinggggg, puding roti mak jadi uolssss. sedap ok :p

i buat macam ni je:
  • 3 keping roti potong kecil kecil
  • susu cair 1/2 tin
  • susu pekat 3@4 sudu (boleh jugak guna gula. kalau nak manis tambah je susu pekat/gula)
  • kurma potong kecil kecil
  • butter

caranya:
  1. memula, campurkan susu cair, susu pekat, kurma dalam satu bekas. gaul rata.
  2. susun roti yang dah dipotong ke dalam bekas yang telah disapu dengan butter.
  3. tuangkan adunan tadi ke dalam bekas yang berisi roti.
  4. dan kukus selama 30 minit.
  5. siap!
  6. sejukkan dalam peti ais :)

sebelum kukus


dah siap!


lepas ni dah boleh buat puding roti versi baby utk miqael. yay!

-----

tadi sebelum pegi keje macam biasa Miqael kalau nampak kita nak keluar, dia dah siap depan pintu dah. bukak je grilllllll, dia angkat sandal dia pegi kat kereta haha. siap tunggu kat pintu kereta. haih. dia ingat nak bawak dia pegi jalan jalan. kan ummy cakap ummy nak pegi keje sayang... beria ok dia tunggu depan pintu kereta. bukak je pintu kereta, dia dah nak naik dah. tak pe la, ummy bawak la jugak naik kereta. keluarkan kereta je la boleh ikut.

dalam kereta siap borak borak. macam bebetol nak pegi jalan. siap babai kak mira dia. siap cakap cakap dengan kak mira dia. lepas je keluarkan kereta, nak la suruh mira amek dia, dia boleh lompat kat ummy haha. siap peluk kuat kuat. dan gelak gelak. dia ingat main kejar kejar ke hape niiiii? miqa ok je ummy nak pegi keje. dia faham la kot. tak nanges nanges. good boy anak ummy :). siap babai babai. tapiiii kalau kita pegi jalan ke dia tau ok. harus la dia nanges haha.

belom snap lagi gamba dia, dia dh nak "engok, engok" haih



masa ni cakap dgn dia "miqa buat muka comel miqa, ummy nak g keje dah ni"


-----


Mar 12, 2012

kurma ayam & labu



hari ni lunch n dinner miqael, ummy masakkan kurma ayam je. kebuntuan nak masak ape dahhhhh. tapi esok for breakfast kan ummy dah tau dah nak buat ape heheh. tadi dapat idea!!

ok utk kurma ni senang je. bahan bahan:

  • isi ayam
  • rempah 4 beradik
  • bawang merah (hiris)
  • bawang putih (hiris)
  • halia (titik)
  • santan
  • labu (potong dadu)
  • carrot
  • kacang peas
  • tomato (potong dadu)
  • rempah kurma satu sudu

cara cara:

  1. tumis bawang, halia dan rempah 4 beradik
  2. masukkan rempah kurma dan sedikit air
  3. masukkan santan
  4. masukkan isi ayam, labu, carrot, tomato
  5. lepas dah masak ayam n labu dah lembut, masukkan kacang peas
  6. dah mendidih boleh tutup api. siap!


lepas makan saya potong kuku




ok bai~



Mar 9, 2012

ikan merah stim limau

resipi ikan merah stim limau utk miqa dan ummy!

hari tu adalah mood memasak macam tak berapa sangat. maka miqael makan ni je la for lunch eh sayang hihi.. ummy pon tumpang sebab tetibe rasa macam sedap haha.

senang je. bahan bahan:

isi ikan merah
halia (hiris kasar)
serai (potong bulat2 / titik pon ok)
daun limau purut
carrot
tomato
daun sup
bawang holland (potong dadu)
sedikit limau nipis
sedikit blackpepper


cara:

masukkan je semua bahan tu dlm pinggan ke mangkuk tahan panas dannnn kukus 15min :)
siap!


sebelum kukus


siap!


comelness

tetibe hari ni macam teringin tengok Suri anak TomCruise dah besar camne rupa. dulu masa baby dia sangat comellll. tapi ternyata dah besar ni lg la comelnessss!! eh ke cantik? ok, comel dan cantek :)







tapiiiiii anak kedua Jennifer Garner pon comelll!!! Seraphina Rose





tapiiiiiii yang ni lagi comelllll tak boleh lawannnnnnn hihi




sekarang dah macam macam, seronok buat kawan. suka sangatttt bergurauuuu! kadang kadang penat nak layan gurau dia. nanti ah ummy kasi adik *ehhhhhh*




Mar 1, 2012

begedil perisa kari dan kek cokelat

hari ni masakkan miqael begedil perisa kari. harap harap miqa makannnn. memula nak buat ikan merah kukus tapi limau yilek. pastu macam tak best nak buat kukus. maka masakkan dia begedil ni.

begedil ni belom goreng lagi. lunch nanti baru di goreng reng reng.


sama je macam kite kite buat begedil.

bahan bahan:
isi ikan merah
kentang
daun sup (ricik halus halus) *ricik eh?*
rempah kari

caranya:
kentang direbus.
isi ikan merah kukus/rebus.
satukan semua bahan (kentang yang dah rebus, isi ikan merah, daun sup, rempah kari) dalam satu bekas dan lenyek lenyekkan.
pastu bulat bulatkan seperti begedil.
dan goreng guna minyak jagung/unsalted butter.
ok siap!



kek ni adalah percubaan pertama. buat sebab kek ni kukus je takyah bakar bakar. ye la..., i kan takde oven T__T. bile ntah nak beli. haih.

ni miqael pun tolong jugak ni. siap teman ummy sampai pkol 11 malam. dia tolong tengok je lepas tuuuuuu sedap je dia celup jari jari dia kat topping kek ummy. penat ummy sapu sapu topping tu tetibe ehhhh pap! jejari kecil itu pon menyinggah di kek cokelat ummy yang lazat itu. nasib baik dia tak jilat jari tu. dia kan penggeli haha. dah celup jari dia lepas tu rengek rengek suruh basuh. miqa...miqa...

ok yang penting sekali kek ni lazat uolsss. gile lah boleh bukak kedai kek ok haha harapannn.

tapi incik suami cakap sedap! hihi