May 3, 2010

hormati jiran anda

semalam terjadi lagi. serius tak suka bila benda ni jadi lagi. kenapa tak reti nak menghormati hak jiran? memasing dah ada akal Allah kasi, dah ada ilmu penuh di dada. tak tau la kalau memang tak di didik dengan baik.

tak kesah la kalau orang lain tak kesah pasal kejadian yang akan diceritakan ni. tapi yang pasti aku kesah! yang amat!

semalam si jiran sesuka hati parking kereta dia depan rumah. padahal dia tau depan rumah tu memang parking kitorang. itu kan depan rumah aku, apa hak dia nak parking sesuka hati? padahal depan rumah kakak dia kosong, depan rumah dia boleh parking lagi. nak aku ajar ke parking macamane? semalam encik suami balik kerja nak park kereta memang la tak boleh sebab parking tu dah kene amek. encik suami pun buat buat la macam tengah cari parking dengan harapan supaya si jiran yg sedang berborak depan umah dia tu paham, tapi tak paham rupanya. padahal dia nampak encik suami siap berhenti kereta tepi tu. dia pandang buat macam tak paham. ya Allah! serius nak lempang je rasa. naseb baik la tak calarkan kereta dia. memang dah terpikir dah sebenarnya nak buat camtu tapi tu la kan, tak sampai hati. tapi sampai bila?!

mak balik kerja pukul 1 pagi semalam pun ingat nak parking depan rumah tapi tengok dah ada kereta tak tau malu itu. apa lagi aku amek la kereta mak parking kat depan gate kakak dia punya rumah, puas hati! eh tak puas hati pun sebenarnya sebab dah selalu sangat jadi. penat la. kitorang sanggup kalau takde parking pegi parking jauh jauh, sampai ke luar jalan tu kitorang parking. tak pernah la nak amek tempat jiran. tapi bila diorang? kenapa mesti nak buat macam tu? otak kat mana? kat lutut ke? serius la, marah tak boleh tahan dah!

lagi sekali dia buat lagi, aku call dia suruh alihkan kereta. kalau tak angkat call, aku pegi rumah dia terus. ni bukan masalah berkira, kalau sekali jadi tak kesah pun. ni macam kunun semua tempat dia yang punya. wah, ada share ke beli rumah mak aku tu? kitorang nak parking kat tempat jiran siap minta izin ok.

sekarang dah tau perangai diorang macamane, jadi lepas ni jangan harap nak belas kasihan ke nak bersimpati ke, no way hosay! penat dah jadi jiran yang baik. lepas ni tidak lagi!


6 comments:

  1. meeza! ya ampun aku rs org sg buloh mmg ada masalah ni lah. kau pun tau kan rumah aku mcm mana. yg aku geram nanti nk kuar susah gila. semua stok tak nak letak kereta dalam porch. sebaliknya, letak tepi2 jalan, dpn rumah org. mannnn geram gila! kang aku terlanggar kang camne. huh!

    ReplyDelete
  2. kannnn!!!! tahap geram saket hati semua. bajet porch tu untuk hiasan? lantai emas la kot? tapi aku rasa baik kau ckp je terus terang dgn mereka. semalam mak aku dh slow talk dgn jiran tersebut. buat masa sekarang dia tak buat dah.

    ReplyDelete
  3. same dgn jiran umah mak mertua kak long tu!!!!! garage besar tp ltk 1 je kete!!! lg 2 ltk luar!!! bodoh nk mmpos thp cipan!!! ni btol2 marah sbb tringat blk keadaan kt depan umah tu!!! eeeeeeeeeee!!!!! smpi kak ong pon ssh parking depan umah kite kn?? JAHAT!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. hahah! kes yg sama rupanya hihi.. tu la kan, nak gadoh gadoh kang, jiran pulak. tak baik la pulak. tapi sampai menyusahkan jiran lain pun tak baik!

    ReplyDelete